Чи легко замінити бібліотекарів?

Джефф Тшецяк (Jeff Trzeciak), директор бібліотеки McMaster University (Онтаріо, Канада), наробив галасу у світі англо-академічних бібліотек, виступивши з промовою, у якій заявив, що планує обмежити кількість традиційних бібліотекарів, натомість віддаватиме перевагу людям з PhD і спеціалістам з інформаційних технологій.
У нас схожа практика не заборонена і успішно використовується. Пригадайте, що у вступі до Довідника В. 81 сказано: «особи, які не мають,.. але мають достатній практичний досвід та успішно виконують» + право встановлювати тарифний розряд мають керівники установ.

Водночас закон «оберігає» вже працюючих бібліотекарів. Ні рішення атестаційної комісії, ні вік... не може бути підставою для звільнення. Несправедливо, якщо людину прийняли на роботу для одних завдань, потім звільняти її приміром через незнання комп’ютера.

Та припустімо, що ви все розпочинаєте з нуля, ви великий амбітний Керівник і у вас є вибір – набрати в бібліотеку: бібліотекарів, не-бібліотекарів, кумів. Кого оберете? (співвідношення у відсотках).

33 коментарі:

  1. Амбітний молодий керівник19.04.11, 11:13

    до 50% бібліотекарів (максимум), решта - не-бібліотекарів. З кумами-братами краще разом взагалі не працювати :)

    ВідповістиВидалити
  2. @Амбітний молодий керівник: Ого! Тобто в ідеалі бібліотекарів менше половини. Чому так категорично?

    А який, на Вашу думку, процес можуть виконувати лише бібліотекарі-професіонали?

    ВідповістиВидалити
  3. А де ж їх взяти? "Бібліотекар-професіонал" у нас, на жаль, майже вимираючий клас. Випускники ун-тів культури загалом за останні 10-15 років все слабкіші, бо вчать "всего понемногу и как-нибудь". Все одно доводиться проводити вишкіл (MARC 21, УДК, метадані, інформаційний пошук і т.д.) Гарний випускник "непрофільного" вищу це все схоплює швидше, бо ж загальний рівень знань і вмінь у нього вищий. То про що сперечатися? Так, десь 50 на 50.
    PS. Справжній керівник Вам скаже, що своїх кумів (родичів, давніх знайомих) - на роботу не бере, це завжди управлінські проблеми, а навіщо вони?:-)

    ВідповістиВидалити
  4. Амбітний молодий керівник19.04.11, 15:40

    @pan.bibliotekar - та Могилянська Бібліотекарка в принципі вже відповіла :).

    ВідповістиВидалити
  5. @Амбітний молодий керівник & Могилянська Бібліотекарка: ні, це ви пишете про -

    а) кепський рівень викладання бібсправи (до речі, цікаво чи всі погоджуються?).
    б) випускники профільних вишів слабаки?

    Але ж і IT-фахівець може трапитись "не дуже". Тим не менш, ви все рівно готові запропонувати бібліотекарям со справкой >50% ставок. Що вони у вас робитимуть?

    ВідповістиВидалити
  6. Ну, Тшецяк на якого Ви посилаєтесь, хоче PhD (скажімо кандидатів наук, що передбачає досить високий рівень знань та здібностей) та ай-ті високого гатунку. Не думаю,що хтось би з нас відмовився від таких кадрів (якщо би вони до нас прийшли,звичайно, на наші зарплати). Порівнювати стан кадровий "у них" і у нас - невдячна справа. Бо професійні бібліотекарі в Штатах чи Канаді не займаються тими традиційними в нашому розумінні біб.справами (розстановка книг, виконання замовлень, оформлення видачі і т.д.), це все роблять технічні працівники. А у нас - "професійні бібліотекарі"! Складніші справи - інформаційні пошуки, консультування, тренінги, бібліометрія, та навіть систематизація та предметизація!, інші управлінські й технологічні речі - краще виконують люди з гарною університетською освітою + досвідом роботи. Так що "корочка" ще не панацея для "якісного" бібліотекаря. А щодо того, що може трапитися "не дуже" : бачать очі, кого береш:-). (Але, якщо чесно, в айті береш того, хто захотів з певних причин працювати в бібліотеці, а не того, кого хочеш ти: наша зарплатна пропозиція значно програє на ринку зарплат для айті-фахівців. Так що особливо не вибираєш...)

    ВідповістиВидалити
  7. @Могилянська бібліотекарка: там зараз з'явилось багато безхозних філологів з PhD, от думають куди їх пристроїти.

    Сумнівно, щоб у нас кандидат погодиться йти на беззірочкову посаду, а "філолог і відразу зам" якось лячно. Хоча парашутистів вистачає, а часами це йде на користь.

    ...розстановка книг, виконання замовлень, оформлення видачі і т.д., це все роблять технічні працівники...

    На Вашу думку усі ці процеси негідні справжніх профі? вони повинні лише теоретично описувати (з метою, актуальністю, висновками...), а тех-практикам потім з цим жити?

    ВідповістиВидалити
  8. А в мене мрія - як звільниться ставка, взяти професійного бібліографа відданого своїй справі. Не знаєте, чи є такі взагалі?:)

    ВідповістиВидалити
  9. Анонім19.04.11, 21:14

    Вельмишановні Пані і Панове! Про яку професійність взагалі йде мова, якщо у нас кожна бібліотека по-своєму бачить організацію фондів, ведення каталогів і т.д. Скільки працюю, стільки й спостерігаю -- приходить "нова мітла" і починає по-новому мести, при цьому не тільки не дотримуються чи використовуються якісь загальноприйняті бібліотечні стандарти, дай Бог, щоб вистачало просто здорового глузду, бо потім розгрібати після таких ноу-хау не дуже весело!...

    ВідповістиВидалити
  10. Галино, справжні бібліографи вимерли як клас. Ще кількох знаю у Львові та в Києві (Я не про тих, що розписують журнали, а про вищий пілотаж. Чи особливий талант).
    ПБ, не тільки філологів, історики теж в кризі:-)Я не принижую значення жодного процесу. Всі важливі для складного механізму Бібліотеки як інституції. Просто на якихось процесах, скажімо, менш важливі знання чи здібності, а потрібні звичайні навички, правда ж?

    ВідповістиВидалити
  11. Анонім19.04.11, 21:21

    Тож великої різниці між дипломованим бібліотекарем і звиклим випускником вишу з нормальними мізками в принципі різниці не бачу! Ну,а для "кумів і сватів" діє інший закон, хоча, коли згадати, що люди пішли від Адама і Єви, то всі ми десь "браття і сестри"...

    ВідповістиВидалити
  12. Розумію:(.
    А хоча би просто відповідального і здатного навчатися постійно, піднімати свій рівень...Багато хочу?

    ВідповістиВидалити
  13. Не треба оспівувати аж так ІТ і випускників інших вищів. Так, рівень випускників бібліотечних навчальних закладів часом "нижче плінтуса", але я знаю масу прикладів, коли ці розумники з університетською, технічною та ін. освітою... ну не взмозі зрозуміти наших примітивних бібпроцесів! Напевно в силу їх примітивності. А професіонала - його вирощувати треба, як квітку, з випускника кулька, коли він не знає, що Жуля Верна треба шукати у французькій літературі. І дивишся так, років через 10...

    ВідповістиВидалити
  14. П.Ларисі: "з випускника кулька, коли він не знає, що Жуля Верна треба шукати у французькій літературі" - то може краще взяти філолога чи просто людину, яка любить читати і знається на літературі, ніж плекати таку "бібліотечну квітку"? А поділіться, які примітивні бібпроцеси не змогли осягнути випускники інших вузів? У мене були лише приклади навпаки...

    ВідповістиВидалити
  15. @Анонім: ...приходить "нова мітла" і починає по-новому мести...

    Слушне зауваження!
    Один старий бухгалтер якось казав мені: "Знаєш, мене ніколи не таскали в суд, бо завжди кожному директору міг твердо пояснити де можна, а де ні".

    На жаль, часто у бібліотеках такі люди в меншості. Більшість поводяться за формулою - пересиджу.

    @Могилянська бібліотекарка: а працівників Могилянської бібліотеки хоча б подумки ділите на тех і біб персонал?

    ...справжні бібліографи вимерли як клас...

    А звідки така впевненість?? (не слідкував за Вашою науковою кар'єрою)

    Давайте зініціюйте, зініціюймо Всеукраїнський змаг серед бібліографів! Хоча б серед бібліотек ВНЗ як керівнику секції думаю це під силу?!

    Усі хто програє зможе взяти реванш у літконкурсі:D

    @Larysa: ...не треба оспівувати аж так ІТ...

    Нехай, тре оспівувати... Бібліотекарі довго шлангували, на запитання "- Як увімкнути компутер?" відповідали "- Ми не програмісти", тепер потрібно подратувати, щоб швидше надолужити втрачене.

    Або будемо ще років 10 дивитися на YouTube бабусь зі слухавками.

    ВідповістиВидалити
  16. ПБ: 1.Ділю. 2. Бібліографія - хоч і "наука знати книги", але це ще й мистецтво, а бібліограф - талант, і як "вкласти" в прокрустове ложе конкурсу? Втім, можна подумати...Надсилайте ідеї. Чому вимерли - риторичне питання, щось не видно (або майже непомітно) на сучасному небосхилі бібліотечному постатей бібліографів-книгознавців-енциклопедистів на кшталт Федіра Сарани, Левка Биковського, Юра Меженка, Балики... Це ж відповідь і на питання, певно, щодо літконкурсів:-).

    ВідповістиВидалити
  17. @Могилянська бібліотекарка: у мене все просто - виставляються скани з усім необхідним для опису і поїхали - на правильність та швидкість.

    Швидко і вірно - це також неабиякий талант! (імхо)

    А всю свою багатогранність вони зможуть розкрити лише в своїх покажчиках для сущого і прийдешніх поколінь.

    ВідповістиВидалити
  18. Babilonia bibliotecario20.04.11, 01:07

    Відкрийте секрет, як в бібліотеку можна взяти "просто людину, яка любить читати.."до Вас що перевірки КРУ не доходять, чи їм часу на перевірку бібліотеки при перевірці ВИШу не вистачає.
    А стововно того, кого б "набрала" в бібліотеку, думаю це могли бути, як бібліотекарі так і не бібліотекарі, але з однією умовою, це повинні бути ті, хто ХОЧЕ працювати, а не відсиджуватись в бібліотеці.
    Таких мало...то скоро будем поповнювати штати бібліотек щляхом клонування...

    ВідповістиВидалити
  19. @Babilonia bibliotecario: хіба КРУ перевіряє дипломи працівників? може кількість "мертвих душ" перерахувати.

    ВідповістиВидалити
  20. Не до ночі КРУ буде згадане!:-) Доходять, на жаль. Є атестації, підвищення кваліфікації та інші речі, які дозволяють "нефахівцям" з іншою вищою освітою працювати. На щастя. Щоб не клонувати:-)

    ВідповістиВидалити
  21. От ще, з дружнього блогу РГБ: "в отделе каталогизации работает 90 сотрудников с высшим образованием – лингвисты, юристы, экономисты, философы" - і далі: "Александр работает в группе регистрации периодических изданий. Закончил престижный вуз и решил работать в РГБ" (Підозрюю,що престижний вуз все ж таки не МГУКИ - http://zyalt.livejournal.com/373041.html
    і всі вони тепер бібліотекарі, то що важливіше, корочка чи необхідні знання і вміння?

    ВідповістиВидалити
  22. Помню-помню про этого Александра из РГБ. Судя по его зарплате, он работает на полставки, к тому же не собирается долго задерживаться в библиотеке.
    У нас библиотекари с библиотечным образованием приехали последний раз 20 лет назад. Закончили учиться заочно в институте культуры - 18 лет назад. С тех пор на работу берут с любым образованием (в основном пединститут). Поэтому действительно - библиотекари класс вымирающий.

    ВідповістиВидалити
  23. @Могилянська бібліотекарка: ...то що важливіше...

    Як на мене у самоучки завжди залишаються білі плями. А вчитися 5 років у ВНЗ і не збагатитись знаннями та вміннями - це вже питання до ВНЗ.

    @огнева ирина: ...не собирается долго задерживаться в библиотеке...

    А у нас буває - не збирався, не збирався... і пропрацював все життя=).

    ВідповістиВидалити
  24. @П.Б.:Як на мене у самоучки завжди залишаються білі плями...
    Оце геніальне резюме. Тому шановні філологи,ІТ спеціалісти, географи,історики та ін. ботаніки,- ви дуже потрібні в бібліотеках, ви - наша свіжа кров, новий погляд, ви можете опанувати окремі бібліотечні процеси, навіть цикли, але філософію Бібліотеки, в цілому,імхо, все ж таки краще осягають саме випскники непрестижного, гнаного, занедбаного бібліотечного ВИШу. Тому я - за розумний баланс.
    P.S. 35 років бібдосвіду. А ще знаю, "як включати компутер":)

    ВідповістиВидалити
  25. @Larysa: яка-така "філософія Бібліотеки"? Усе простіше... Чи буде ІТ-працівник вчити види документів, скільки см має III формат, скільки сторінок у брошурі..??

    ВідповістиВидалити
  26. Мда, вивчити скільки сторінок у брошурі чи скільки см у якому форматі - це вам не хухри-мухри-сопромати...А вже щоб відрізнити монографію від журналу, а мапу від автореферату, треба особливі здібності...А ще ми вміємо бібліотечним почерком писати, і інвентарні книжки прошивать (кого ще цьому вчать?. Звичайно, перебільшую, і щиро поважаю всіх колег з фаховою освітою! Але вважаю, що будь-які секрети нашої майстерності ГАРНИЙ випускник іншого вишу може освоїти за кілька місяців чи років (залежить від ділянки). Американська модель бібліотечної освіти, до речі, так і побудована: бібліотечно-інформаційна магістерка ПІСЛЯ базової університетської освіти (в будь-якій ділянці). Що власне і ми робимо, кожен на своєму робочому місці: береш "сирого" випускника і починаєтся вишкіл, "без отрыва от производства". Щось із того виходить...

    ВідповістиВидалити
  27. Babilonia bibliotecario20.04.11, 19:47

    Нажаль, про те, що КРУ перевіряє дипломи працівників , знаю не з теорії, а з практики. І починають вони шукати коли не знаходять тих самих "мертвих" душ, а знайти щось потрібно. Робота в них така.
    А стосовно бібліотекар, не-бібліотекар. Є довід роботи в бібліотеці(давно це було) в якій було два працівника в бібліотечною освітою (я та директор), всі інші,а таких було 73, в різні часи закінчили університет в якому працювали. Бібліотека працювала цікаво,ефективно... І що мене, на той час, здивувало з "фанатичним" дотриманням всіх наших бібліотечних забаганок. Отже, якщо хочуть, то можуть вчити "види документів, скільки см має III формат, скільки сторінок у брошурі"))))))))))))

    ВідповістиВидалити
  28. @Могилянська бібліотекарка: ...випускник іншого вишу може освоїти за кілька місяців чи років...

    А бібліотекар не в силах освоїти, скажімо, програмування за кілька місяців чи років? Є ж різниця між "вже знаю і рухаюсь далі" і "освою"?

    Крім того, не-біб освоїть "хухри-мухри процеси" лише коли припече. До того часу - більшість навіть самих елементарних бібаксіом будуть виключені з його умовивидів.

    ВідповістиВидалити
  29. @Babilonia bibliotecario: ...якщо хочуть, то можуть вчити...

    Так це все далі не про професію, а про якість бібосвіти.

    Дивно, але жодного разу не чув, щоб керівництво бібліотек відкрито скаржилось керівництву навчустанов на непридатних випускників?!

    Частіше чув, що керівництво бібліотек саме підпрацьовує у цих установах.

    ВідповістиВидалити
  30. Babilonia bibliotecario20.04.11, 20:42

    Ну так щоб серйозно скаржитись, то не скаржилась, а от після проходження практики деяких майбутніх бібліотекарів, телефонувала директору училища, на предмет того, що "не врожайний" рік видався на бібліотекарів. І на моїй пам'яті були як "врожайні", так і зовсім "не врожайні" роки.

    ВідповістиВидалити
  31. Анонім21.04.11, 11:53

    ...керівництво бібліотек саме підпрацьовує у цих установах.
    Не в бровь, а в глаз!

    ВідповістиВидалити
  32. Анонім12.05.11, 15:41

    Коли я звільнялася з НБУВ заввідділу сказала: "Не думайте, что Вы своим увольнением сделаете кому-то хуже. У нас такая работа - любая обезъянка справится".
    Я це часто пригадую - позитивно. Розповідаю бібліотекарям, які побоюються нових інформаційних технологій, для впровадження яких начебто потрібно бути фахівцем з ІТ.

    ВідповістиВидалити
  33. ...такая работа - любая обезъянка справится...

    Я колись так само про свою ж роботу казав). Дивина, але після того як звільнився, за рік на моєму місці змінилось 3-є працівників. Не кожна абєзянка погоджувалась працювати.

    А так, можливо помиляюсь, але "великим" бібліотекам щастить на працівників. Зараз не у такій "великій" - була б моя воля, стількох би Працівників переманив.

    ВідповістиВидалити